Vi kan ikke eksportere parkeringspladser

I København fylder debattten om parkeringspladser meget, men hvordan vi udvikler erhvervslivet og tiltrækker investeringer fylder intet.

Allan Nyhus

10/28/2025

I denne valgkamp lyder det, som om Københavns fremtid står og falder med, hvor mange parkeringspladser der findes på Østerbro, Vesterbro og i Indre By. Det er bemærkelsesværdigt, fordi kun tre ud af ti københavnere har bil — og fordi det, der reelt afgør om København også om 10 år har råd til velfærd, grøn omstilling og kultur, fylder næsten ingenting: Hvordan vi udvikler erhvervslivet og tiltrækker investeringer.

Vi kan ikke eksportere parkeringspladser. Vi kan eksportere digitale løsninger, kvanteforskning, life science og kunstig intelligens. Det er inden for de områder, Danmark og Norden har globale styrkepositioner. Alligevel bruger vi politisk ilt på en lokal logistiksag, mens Stockholm, Tallinn, München og Zürich positionerer sig aggressivt for at løbe med rollen som Europas næste digitale vækstmotorer.

København i spidsen for nordisk digital superregion

København kunne – hvis viljen var til det – gå forrest i en nordisk-baltisk digital superregion. Tilsammen udgør Norden og Baltikum 33 mio. mennesker og omkring 2 procent af verdens BNP. Samlet kan vi tilbyde en innovationsøkonomi, der vil tiltrække internationale fonde og virksomheder. Men det kræver en erhvervspolitik, der handler om andet og mere end parkeringsbåse i brokvartererne.

Hvis vi endelig vil tale parkering, så lad os i det mindste gøre det intelligent: Brug København som test-lab for AI-baseret parkeringsstyring med sensorer på offentlige og private pladser. Hvor mangler der faktisk p-anlæg? Hvor er der tomme kældre om aftenen? Lad en digital løsning guide biler til ledige pladser i stedet for at lade dem cirkle rundt. Det kan vi eksportere til andre storbyer. Selve parkeringspladserne kan vi ikke.

Det, der tiltrækker de videnstunge virksomheder og de kloge hoveder, er noget helt andet end parkering: adgang til bolig, sundhed, internationale skoler, effektiv offentlig transport, kultur og stærke foreningsmiljøer. Copenhagen Capacity dokumenterer, at det er netop disse faktorer, global arbejdskraft efterspørger. Og ifølge Dansk Industri bidrager én højtuddannet udenlandsk medarbejder i gennemsnit med 183.000 kr. til statskassen årligt. Det er dem — ikke bilerne — der finansierer København.

Vil København spille i den digitale 4. division eller i Champions League?

Vil vi være en europæisk digital hovedstad i 2030, skal vi begynde at tale og handle som én. Den kommende erhvervsborgmester bør sætte sig op i helikopteren og formulere en erhvervspolitisk vision, der gør København til en magnet for investeringer og talent. Parkering skal naturligvis fungere — men det må ikke være det politiske højdepunkt i en storby, der gerne vil spille i Champions League for innovation.

Vi kan ikke bygge vores fremtid på det, der står stille. Vi skal leve af det, vi kan sælge til verden — ikke af det, vi parkerer i baggården.

Debatindlæg